کد مطلب:10628
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:5
ابن سيرين گويد: سرخس شفق پيش از قتل حسين 7نمايان نبود. اگر چنين بوده , پس احكام شرعي و حدوداذان و مواردي كه با شفق محاسبه مي گشته , چطور اعمال شده است ؟
در عالم آفرينش جداي از موجودات محسوس , موجودات غير محوسي وجود دارند كه وجود آن ها به واسطه ءآيات الهي اثبات شده است . يكي از آن ها جنّ است كه از آتش خلق شده اند:
انسان , جن ها را از آتش آفريديم >. مردا از آتش معلوم نيست .
علامهء مجلسي (ره ) درباره حقيقت جن و شيطان مي فرمايد: .(1)
علامهء طباطبايي فرمود: .(2)
جن موجود است نامريي , ولي گاهي به صورتي متمثل شده و قابل رؤيم مي شوند. علاوه بر داستان سليمان در قرآن كه بعضي جن و شيطان ها براي او كار مي كردند, شواهد ديگري نيز موجود است . حكاياتي در كتاب هاي روايي و تاريخي نيز وجوددارد كه مثلاً جن را به صورتي ديدند به عنوان نمونه : سعد اسكاف , جنيان را به صورت مرداني زاهد ديد و امام باقر6رمود: آن ها جنيان هستند.
علامهء طباطبايي فرمود: .(3)
مردم عوام كه نتوانسته اند حقيقت جن را تا حدودي بشناسند, ره افسانه زدند و خرافات زيادي دربارهء اين موجودات ساختندكه با عقل و منطق ناسازگاري دارد. لذا وقتي كلمهء جن را مي شنوند, مشتي خرافات با آن تداعي مي شود و آن ها را با اشكال عجيبن و غريب و وحشتناك و موجوداتي دُم و سُم دار و موذي و پر آزار و كينه توز و بد رفتاري كه مي بينند ممكن است ازريختن يك ظرف آب داغ در يك نقطه خالي , خانه هايي را به آتش بكشند!
(پـاورقي 1.علي رضا رجالي تهراني , جن و شيطان , ص 20
(پـاورقي 2.همان , ص 21 به نقل از ترجمهء تفسير الميزان , ج 12 ص 223
(پـاورقي 3.علي رضا رجالي , جن و شيطان , ص 47 به نقل از علامهء حسيني طهراني , نگرشي بر مقالهء بسط و قبض تئوريك شريعت , ص 192
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.